«Hvordan er ditt forhold til sosiale medier som Facebook og Twitter?» spør Dagens Næringsliv

På Facebook administrerer min sønn siden min, så der har jeg stort sett bare venner jeg ikke kjenner.  (Mann, 55).

Sak fra høsten 2009, artig å se tilbake på:

Under vignetten TI KJAPPE svarer kjente personer på dette og hint. Jeg har studert svarene til 34 av dem som har preget baksiden av avisen i sommer. Det var underholdende, men samtidig litt skremmende!

Du har ikke vært på Galdhøpiggen selv om du vet hvor det er på kartet

Særlig Twitter synes å virke lite interessant. (Mann, 52)

Det er en oppsiktsvekkende stor andel av de spurte som ikke deltar i noen form for sosialt medium; hele 62 %. Det avvises som uvesentlig, og mange (21 %) har «overlatt det til ungene».
Samtidig er det tydelig at flere føler at de burde ha deltatt, og trangen til å overdrive preger svarene. Jeg sjekket noen uttalelser av typen «er svakt inne på Facebook». Det var gjerne en profil uten bilde og med kun én venn som også er venneløs – noe som vel betyr at man i realiteten verken er til stede eller forstår hva det betyr å delta?

Lav kjennskap til og liten bruk av sosiale medier

«Jeg bruker dem ikke selv, men de gir noen fascinerende signaler på hvordan relasjoner utvikler seg. (Kvinne, 54)

Spørsmålet i intervjuet nevner to sosiale medier ved navn, men åpner definitivt for å snakke om flere. Kun én nevner Linked-In, mens noen få viser til at de blogger for egen bedrift.
Dette er mennesker vi kjenner som næringslivstopper, politikere mm. Det er all grunn til å tro at både utdanning og inntekt er godt over gjennomsnitt. Det er for så vidt også alderen på 51 år. Deltakelsen i sosiale medier er derimot under snitt, og kunnskapen virker heller ikke overbevisende.

Sosiale medier avfeies som sosiale

Resten av familien sørger derimot for at vi er gjennomsnittlig oppdatert. (Mann, 49)

Hvordan kan kjente mennesker i ledende posisjoner tillate seg å være så likegyldige til dette? Mens enkelte lurer på om de medieaktive begynner å få for mye makt, så overlater denne gruppen maktutøvelsen til ungene sine. Uten debatt, uten å sjekke hva de holder på med, og uten å skjønne at det kan ha betydning for dem selv.
Mange av svarene viser svært liten forståelse for hva sosiale medier kan brukes til i praksis – ut over det å holde kontakt med venner og kjente – og det er faktisk mer enn bare litt skremmende med tanke på intervjuobjektenes bakgrunn. På den annen side – det gir jo alle oss andre gode kort på hånden, eller hva?

Enkelte skiller seg ut

Jeg er vel kanskje for gammel? (Mann, 55)

Det er selvfølgelig noen som markerer seg i motsatt retning også, som for eksempel Petter Stordalen. Riktignok er han ikke på Facebook. Til gjengjeld demonstrerer han hvordan sosiale medier kan brukes aktivt både på Twitter og egen blogg. Jeg ble også sjarmert av svaret til Bjørn Kjos som balanserte det hele på sin måte: «Jeg har vært inne og sett på det, og jeg fulgte Twitter under Iran-opptøyene. Det er interessant å følge slike kanaler når alle andre stenges. Men selv om vi flyr over Iran, holder jeg meg bestandig unna ekstremister.»

Tørre fakta

Jeg vet knapt nok hva det er. (Mann, 54)

Antall spurte: 34
Ikke-eksisterende forhold: 21
Ungene tar seg av dette: 7
Ser nytteverdien av det: 5
Er på Facebook: 5
Twitrer: 5
Blogger: 4
(Svarene har kommet frem på denne måten: Søk på setningen «Hvordan er ditt forhold til sosiale medier som Facebook og Twitter?» gjennom DNs arkiv på web. Jeg har brukt de 34 treffene som kom først. Jeg har valgt å plassere de vageste svarene i klassen ikke aktiv.)

Jeg har plassert min blogg i <a href=»http://bloggurat.net/kart/registrere/11853/trondheim»>Trondheim</a&gt; på <a href=»http://bloggurat.net/kart/»>norske bloggkart</a>!

2 Comments Add yours

  1. HanneLK sier:

    Det er slikt som skjer når man velger intervjuobjekter utifra et annet kriterium enn at de skal ha noe interessant å si om tema.

    Spalten kan i beste fall forsvares med at den avslører inkompetanse hos en del som burde visst mer?

    Selv om jeg tror det bare er ment som en ‘agurkspalte’.

    Jeg tror også at det i slike «fem på gata» og lignende serier så er journalister redde for å sensurere ut, men føler de må ta de fem første de spør selv om personene ikke har noe interessant å komme med.

    1. pialise sier:

      Du har sannsynligvis rett i at det er en form for agurkspalte. Likevel reagerer jeg når såpass mange svarer som de gjør. Det er en fast spalte med samme spørsmål hver dag, det er stort sett folk som er vant til å være i media som svarer, og det er enkle spørsmål å forholde seg til. Derfor opplever jeg gjennomgangen som ganske avslørende.

Legg igjen en kommentar

