Når foreldre velger mat til sine barn

Midt i grillsesongen ble jeg vitne til en far med to gutter på ca 8–10 år som tydeligvis skulle kjøpe grillmat til familien. Pappa hadde allerede sikret seg to store kjøttstykker til seg selv og fruen. Når den eldste av guttene lurer på hva han og broren skal spise, er svaret «Vi skal finne hamburgere eller noe annet som passer bedre til dere».
Jeg er så heldig å ha en mor som lot meg spise kjøtt. Eller fisk for den del, hvis det var det jeg ville ha. Men hun sørget ganske tidlig for at jeg spiste vanlig mat, og ikke valgte fra «barnemenyen». Kafeer og restauranter som kunne servere mindre porsjoner av den «voksne» maten, ble foretrukket fremfor de som lokket med pizza, pasta og hamburger eller hva som nå var barnemenyer den gang.
Stakkars unger, hva har de gjort for noe galt? Hvorfor skal de eksponeres for den feiteste og mest karbohydratrike maten når det finnes et bedre alternativ? Antall mennesker som rammes av såkalte livsstilsykdommer, øker eksplosivt. Da er det ganske trist å høre foreldre som lærer ungene sine at denne maten passer bedre for dem!
Jeg ønsker det nye nettstedet http://www.sunnjenteidrett.no velkommen! Samtidig anbefaler jeg foreldre å sjekke http://www.rockamat.no. Det er rettet mot litt yngre unger, men kostholdsrådene er verdt å ta med seg for alle!

Legg igjen en kommentar

